onsdag den 9. maj 2012


Survey omkring studiestart 


Vi fik tilsendt et dias af Jørgen Heramb med statik vedrørende optagelse på EASJ i året 2011.
Dette dias var lavet på baggrund af en kvantitativ survey der blev sendt ud i forbindelse med studiestart 2011 og afsluttet den 7. oktober. 2011.
Der blev i 2011 optaget 1139 danske og udenlandske studerende.


- 441 danske studerende gennemførte denne survey
- 150 udenlandske studerende gennemførte denne survey

Vores eget spørgeskema

 Vi har udarbejdet et spørgeskema som skal klargøre hvilke elementer der prioriteres højst når vores målgruppe søger en videregående uddannelse.
Det har vi gjort så vi kan få et billede af hvilke elementer der er vigtige at fremvise når vi skal markedsføre uddannelsen E-koncept. Samtidig kan det hjælpes os med at finde et overordnet koncept.

Interview

Vi har lavet et interview med tre E-koncept studerende som er på 2.semester. De er meget relevante da de er vores målgruppe med hensyn til optimering af den nuværende kommunikationsplatform. Samtidigt har de engang også været uddannet på en af de fire uddannelser som kræves for at komme ind på E-koncept og derfor engang været målgruppen for markedsføring af E-koncept.




Det nedenstående fortæller om hvor folk fik deres informationer om uddannelserne på EASJ. 






 
Information om studiestart

 Dette diagram viser hvor de studerende fik deres information omkring uddannelsen. Det er en klar tendens som viser at de fleste har fået deres information op uddannelsesguiden (www.ug.dk).
Venner, kollegaer, familie eller andre netværk kommer klart ind på en anden plads.
Erhvervsakademi Sjællands hjemmeside kommer dernæst.

I vores interviews med målgruppen var der en klar tendens der formede sig. De svarede alle  enstemmigt at de havde hørt om uddannelsen på ug.dk eller deres egne netværk. Dernæst havde de søgt specifikke informationer på forskellige uddannelsessteder.

Vi kan derfor på baggrund af vores research og analyse af skolens undersøgelse konkludere at målgruppen primært søger information på ug.dk eller hører det fra venner og familie. Det er først derefter at de søger de specifikke informationer omkring den enkelte uddannelse. Det er først der de kommer ind på EASJ hjemmesiden.

Vi kan derfor på baggrund af vores research og analyse af skolens undersøgelse konkludere at målgruppen primært søger information på ug.dk eller hører det fra venner og familie. Det er først derefter at de søger de specifikke informationer omkring den enkelte uddannelse. Det er først der de kommer ind på EASJ hjemmesiden.

I vores interviews fremgik det klar at det sted hvor målgruppen primært fik deres nyheder fra på facebook og youtube. Det var der de delte alt fra billeder, historier, nyheder og videoer.
Det er essentielt for at vide da vi på den måde kan opdele de sociale medier og vide på hvilke vi kan ramme vores målgruppe.







Grunden til at søge en videregående uddannelse

 Nedenfor vises to diagrammer. Det første diagram er fra den survey som blev sendt ud i forbindelse med studiestart 2011. Det andet diagram er lavet ud fra vores eget spørgeskema.
Begge diagrammer omhandler grunden til at søge en videregående uddannelse.

 
I alle delene af undersøgelserne blev de adspurgte spurgt om hvilke ting de vægtede mest når de søgte en af de videregående uddannelser.

Vi har draget en parralel fra skolens undersøgelse til vores eget spørgeskema og interviews.

 Det er tydeligt at se at det er de samme ting folk vægter højst.

Det at uddannelsen interessere folk og de fag der bliver undervist er vægtet allerhøjst.
Dernæst kommer muligheden for at videre uddanne sig.
Dernæst fremtidsplaner
Dernæst skolens omdømme (fagligt niveau, gode undervisere). 

Disse informationer giver os et billede af hvad folk prioritere højst med hensyn til videregående uddannelse. Det er vigtigt for os så vi ved hvad vi skal synliggøre på vores subsite.

I vores research har vi fundet de stærke sider ved E-konceptudvikling og sammenlignet dem med målgruppens mest ønskede elementer ved en videregående uddannelse. På den måde kan vi markedsføre uddannelsen bedst muligt for vores målgruppe.




















Ingen kommentarer:

Send en kommentar